QUALITY PROCEDURE 5S METHOD
The scope of this procedure is to establish methodologies, responsibilities, and means for implementation of the S method within the Organization.
A 5S method is a process aimed to organize the workplace, to keep it tidy and clean, to maintain standardized conditions and to establish the needed discipline for letting every people reach and maintain a workplace of the highest level.
A 5S method is composed of the following phases:
Seiri (Sort - Order)
Clearly distinguish what is needed from what is not needed, and eliminate this latter.
Seiton (Set (in order) - Organize)
Keep what is needed in the right place, in order to be able to find it easily and immediately.
Seiso (Shine/Sweeping - Clean)
Keep the workplace well clean and swept.
Seiketsu (Standardize – Respect of the rules)
Standardize the clearing. This is the needed condition for maintaining the first three pillars.
Satsuki (Sustain - Keeping)
Have the habit to perform the established procedures.
S1 – SEPARATE AND ELIMINATE
Separate the needed from the not needed;
Remove the not needed;
Ensure to have that what is needed, nothing more nothing less;
Create a workplace with only needed tools, equipment’s and supplies which allow performing the assigned tasks in a fast and easy way;
S2 - SET
Create a place for everything identified as needed in the “separate” step;
Organize things according to the frequency of use;
Develop visual supports for increasing understanding of the process and of organization of work environment;
S3 – SWEEP
Maintain and control a work environment tidy and simplified;
Sweep physically and regularly, visual control for identifying damaged equipment’s, FOD (Foreign
Object Damage) and insecure and inefficient conditions;
Create a process for identifying potential problems and solve them;
S4 - STANDARDIZE
Document the agreements taken in the previous phases: Separate, Set and Sweep;
Documentation has to include the way in which the workplace has to be used and maintained. It describes work processes and operative procedures.
Define the best way to perform own task and communicate to all the best way to do it;
Share the positive changes in processes, when they occur;
S5 – SUSTAIN IN TIME
Have a team of people to follow all the 5S agreements;
Ensure that all 5S policies are respected and that they are part of daily management;
2. APPLICABILITY
This procedure applies to all the structures present in the Organization.
3. REFERENCES
SEE - ISO 9000:2015 - Quality management system: foundation and vocabulariSEE- EN ISO 9001:2015 - Quality management systems: Requirements IRIS Rev. 3 -International Railway Industry Standard Quality Manual - Applicable revision
4. TERMS AND DEFINITIONS
The definitions reported in the mentioned standards UNI EN ISO 9000:2015 and IRIS Rev. 3 are to be considered valid.
गुणवत्ता प्रक्रिया 5S विधि1 विस्तार
इस प्रक्रिया का दायरा S 'संगठन के भीतर एस पद्धति के कार्यान्वयन के लिए कार्यप्रणाली, जिम्मेदारियों और साधनों को स्थापित करना है।
एक 5 एस विधि कार्यस्थल को व्यवस्थित करने के लिए, इसे सुव्यवस्थित और साफ रखने के लिए, मानकीकृत स्थितियों को बनाए रखने के लिए और प्रत्येक व्यक्ति को उच्चतम स्तर के कार्यस्थल तक पहुंचने और बनाए रखने के लिए आवश्यक अनुशासन स्थापित करने के लिए लक्षित एक प्रक्रिया है।
एक 5S विधि निम्नलिखित चरणों से बनी है:
सीरी (सॉर्ट - ऑर्डर)
स्पष्ट रूप से भेद करें कि जो आवश्यक नहीं है उससे आवश्यक है, और इस उत्तरार्द्ध को समाप्त करें।
सीटन (सेट (क्रम में) - व्यवस्थित करें)
आसानी से और तुरंत खोजने में सक्षम होने के लिए, सही जगह पर जो आवश्यक है, उसे रखें।
सीसो (शाइन / स्वीपिंग - क्लीन)
कार्यस्थल को अच्छी तरह से साफ रखें और बह जाएं।
सीसेट्सु (मानकीकरण - नियमों का सम्मान)
समाशोधन को मानकीकृत करें। पहले तीन स्तंभों को बनाए रखने के लिए यह आवश्यक शर्त है।
सतसुकी (बनाए रखना - रखना)
स्थापित प्रक्रियाओं को करने की आदत डालें।
S1 - अलग और अलग
जरूरत न होने से जरूरत को अलग करना;
आवश्यक नहीं निकालें;
यह सुनिश्चित करने के लिए कि क्या जरूरत है, कुछ नहीं और कुछ कम नहीं;
केवल आवश्यक उपकरण, उपकरण और आपूर्ति के साथ एक कार्यस्थल बनाएं जो असाइन किए गए कार्यों को तेज और आसान तरीके से करने की अनुमति देता है;
S2 - सेट
"अलग" चरण में आवश्यक के रूप में पहचान की गई सभी चीजों के लिए एक जगह बनाएं;
उपयोग की आवृत्ति के अनुसार चीजों को व्यवस्थित करें;
प्रक्रिया और कार्य पर्यावरण के संगठन की बढ़ती समझ के लिए दृश्य समर्थन का विकास करना;
S3 - SWEEP
काम के माहौल को सुव्यवस्थित और सरलीकृत बनाए रखना और नियंत्रित करना;
शारीरिक और नियमित रूप से स्वीप करें, क्षतिग्रस्त उपकरणों की पहचान के लिए दृश्य नियंत्रण, एफओडी (विदेशी) वस्तु क्षति) और असुरक्षित और अक्षम स्थिति; संभावित समस्याओं की पहचान करने और उन्हें हल करने के लिए एक प्रक्रिया बनाएं;
एस 4 - मानक
पिछले चरणों में किए गए समझौतों का दस्तावेज: अलग, सेट और स्वीप;
दस्तावेज़ीकरण में कार्यस्थल का उपयोग करने और बनाए रखने के तरीके को शामिल करना है। यह कार्य प्रक्रियाओं और ऑपरेटिव प्रक्रियाओं का वर्णन करता है।
अपने कार्य को करने का सबसे अच्छा तरीका परिभाषित करें और इसे करने के लिए सभी सर्वोत्तम तरीकों से संवाद करें;
प्रक्रियाओं में सकारात्मक परिवर्तन साझा करें, जब वे होते हैं;
S5 - समय में SUSTAIN
सभी 5S समझौतों का पालन करने के लिए लोगों की एक टीम है;
सुनिश्चित करें कि सभी 5S नीतियों का सम्मान किया जाता है और वे दैनिक प्रबंधन का हिस्सा हैं;
2. आवेदन
यह प्रक्रिया संगठन में मौजूद सभी संरचनाओं पर लागू होती है।
3. संदर्भ
UNI EN ISO 9000: 2015 - गुणवत्ता प्रबंधन प्रणाली: नींव और शब्दावली
UNI EN ISO 9001: 2015 - गुणवत्ता प्रबंधन प्रणाली: आवश्यकताएँ आईआरआईएस रेव। 3-अंतर्राष्ट्रीय रेलवे उद्योग मानक Quality SEFW 'गुणवत्ता मैनुअल - लागू संशोधन
4. नियम और शर्तें
उल्लिखित मानकों UNI EN ISO 9000: 2015 और IRIS Rev. 3 में बताई गई परिभाषाओं को मान्य माना जाएगा।