MANUFACTURING DEFECTS in WELDING, FITTING & PAINTING
1) Weld porosity
This means the gaseous entrapment in the weld beads found in a group of gas pores.These pores are in the spherical cavity either clustered locally or scattered intermittently. Sometimes these cavities are found in large size and then these are called blowholes.
Porosity is caused due to:
Chemically imperfect welding consumables such as deficiency in deoxidizers. Faulty composition of the base metal or elect ode wire, for example, high sulfur content. Oil, grease, dirt, mill scale and moisture on the joint surface. Excessive moisture in the electrode coating or submerged Arc fluxes. Inadequate shielding of the molten pool or impure gas in gas shielded arc process. Low welding current or long arc setting. Quick freezing of the wed metal.
Puddling of the weld metal and the use of preheating on higher current allows sufficient time for the dissolved gases to escape from the weld pool.
If electrodes or fluxes are moist, these should be redried as per the recommendations of the product manufacturers.
The porosities are detected by NDT and these are to be removed thoroughly and rewelded.
गैस समावेशन कई प्रकार के दोष हैं जिनमें छिद्र, ब्लोहोल्स और पाइप शामिल हैं। गैस समावेशन का मुख्य कारण ठोस वेल्ड धातु के भीतर गैस का प्रवेश है। गैस का गठन इन कारणों में से किसी से भी हो सकता है- वेल्डेड या इलेक्ट्रोड में उच्च सल्फर सामग्री, इलेक्ट्रोड से अत्यधिक नमी या वर्क पीस में नमी होना, बहुत छोटा चाप, या गलत वेल्डिंग करंट या ध्रुवता।
2) Crater porosity
A crater pipe forms during the final solidified of weld metal. During welding, weld behind the arc it continuously solidify and at the same time, it pulls liquid molten metal to solidify, as welding is continued so it gets molten metal and solidifies with no defect but at the endpoint when it tries to solidify it does not get any molten metal so it shrinks and creates a crater with pipe defect.
वेल्ड धातु के अंतिम जमने के दौरान एक गड्ढा पाइप बनता है।
वेल्डिंग के दौरान, वेल्ड के पीछे वेल्ड लगातार जमता रहता है और उसी समय, यह पिघला हुआ धातु खींचता रहता है, चूँकि वेल्डिंग जारी रहता है, इसलिए इसे पिघला हुआ धातु मिल जाता है और बिना किसी दोष के जम जाता है, लेकिन समापन बिंदु पर जब यह जमने की कोशिश करता है तब इसे पिघली हुई धातु प्राप्त न होने की वजह से यह जम तो जाता है पर एक पाइप दोष के साथ एक गड्ढा बना कर।
वेल्ड धातु के अंतिम जमने के दौरान एक गड्ढा पाइप बनता है।
वेल्डिंग के दौरान, वेल्ड के पीछे वेल्ड लगातार जमता रहता है और उसी समय, यह पिघला हुआ धातु खींचता रहता है, चूँकि वेल्डिंग जारी रहता है, इसलिए इसे पिघला हुआ धातु मिल जाता है और बिना किसी दोष के जम जाता है, लेकिन समापन बिंदु पर जब यह जमने की कोशिश करता है तब इसे पिघली हुई धातु प्राप्त न होने की वजह से यह जम तो जाता है पर एक पाइप दोष के साथ एक गड्ढा बना कर।
Crater porosity can be eliminated by use of the following three techniques-
Option 1 - In the end, travel back up about 5MM before terminating the arc. This eliminates shallow crater.
Option 2 - In the end, stop
the arc, but before moving the holder away, momentarily switch-on the trigger
again to fill the crater with a spot tack. This will eliminate shallow crater
issues and single hole porosity issues.
Option 3 - (best one) Before starting a weld, put
a tack weld where you want to stop the weld. Then start the welding and stop on the
tack this will eliminate crater fill issue, also there will not be any chance
of a single hole porosity.
The welding process involves the melting of parent material and depositing molten filler material in the molten pool. This pool in which molten metal is being added externally. all this happens at very high temperatures and the reactions are highly varies. This volatility is due to arc forces, gas pressures, and some times magnetic forces splash the molten metal out of the weld area in the form of globules.
वेल्डिंग की प्रक्रिया में मूल सामग्री का पिघलना और पिघला हुआ पूल में पिघला हुआ भराव सामग्री जमा करना शामिल है। यह पर्यावरण पिघले हुए पूल का एक पूल है जिसमें पिघली हुई धातु को बाहरी रूप से जोड़ा जा रहा है। जाहिर है यह सब बहुत उच्च तापमान पर होता है और प्रतिक्रियाएं अत्यधिक अस्थिर होती हैं। चाप बलों, गैस के दबाव, हवा और यहां तक कि चुंबकीय बलों के कारण यह अस्थिरता ग्लोब्यूल्स के रूप में वेल्ड क्षेत्र से पिघली हुई धातु को अलग करती है।
ये ग्लोब्यूल्स ठंडी मूल सामग्री के संपर्क में आते हैं और जम जाते हैं और सतह पर चिपक जाते हैं। इसे स्पटर के रूप में जाना जाता है।
3)UNDERCUT
Undercutting is when the weld reduces the cross-sectional thickness of the base metal and which reduces the strength of the weld and job. reason for this type of defect is 1) excessive current, causing the edges of the joint to melt and drain into the weld; this leaves a drain-like impression along the length of the weld. 2) poor technique is used that does not deposit enough filler metal along the edges of the weld. 3) using an incorrect filler metal, because it will create high-temperature gradients between the center of the weld and the edges. 4) too small of an electrode angle, a dampened electrode, excessive arc length, and slow speed.
अंडरकट तब होता है जब वेल्ड बेस मेटल के क्रॉस-सेक्शनल मोटाई को कम करता है और जो वेल्ड और जॉब की ताकत को कम करता है। इस प्रकार के दोष का कारण 1) अत्यधिक करंट है, जिससे संयुक्त के किनारों को वेल्ड में पिघल और सूखा हो जाता है; यह वेल्ड की लंबाई के साथ एक नाली जैसी छाप छोड़ता है। 2) खराब तकनीक का उपयोग किया जाता है जो वेल्ड के किनारों के साथ पर्याप्त वेल्ड मेटल जमा नहीं करता है। 3) एक गलत वेल्डिंग इलेक्ट्रोड का उपयोग करना, क्योंकि यह वेल्ड के केंद्र और किनारों के बीच उच्च तापमान ग्रेडिएंट बनाएगा। 4) बहुत छोटे इलेक्ट्रोड कोण, एक नम इलेक्ट्रोड, अत्यधिक चाप लंबाई, और धीमी गति।
POOR GAS CUT SURFACE
SPATTER AND POOR MULTIRUN APPEARANCE
ARC STRIKE DURING FITUP
Arc strike is like cancer in plate even if it is ground it off, but after painting its presence will be noticed (an arc which is established outside of the weld area and this strike leaves a very hard node to become the start point for a crack or small fracture that will grow until complete failure of the part).
SURFACE NOT PROPERLY CLEANED BY GRIT OR SHOT BLASTING AND TAKEN FOR PAINTING
POOR WELD FINISH
TOO MUCH GAP IN FITUP
Keep gap as per WPS, (1 to 3 mm max) excess gap will lead to creating defects after welding
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