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Monday, March 2, 2020

quality control vs quality assurance

quality control vs quality assurance

quality control vs quality assurance

QA and QC are both part of the Quality management system and these are the powerful techniques  that can be used to ensure that the manufactured parts are as per quality requirements. 
Quality control vs quality assurance

difference between Quality Control and Quality Assurance:-

Quality Assurance Quality Control process which provides assurance that quality requests will be achieved. QC is a process that fulfills the quality request.
QA-prevent the defect.                                                
QC-identify and prove the defects.
QA- the technique of managing quality.                      
QC-method to verify quality.
QA-does not perform the inspection                           
QC-Perform inspection.
QA&QC both are responsible for QA.              
QC-Inspectors are responsible for QC
QA-means Verification                                           
QC- means Validation.
QA-Planning for a process.                      
QC Action for performing the planned  process     
QA is doing the right things.              
QC makes sure the results are as per expectation.
QA-Defines standards and codes to followed to meet customer requirements.        
QC ensures that the standards are meet and customer requirements are followed during manufacturing.
QA is responsible for the full product life cycle. 
QC is responsible for the item testing life cycle.  
Can Quality Assurance Remove Need for Quality Control?
why do we need QC?, this thought might come to any body's mind-If we have implemented all the defined codes & standards correctly and completely then why do we need to perform a QC? But the fact is QC is required after QA is done. After doing ‘QA’, it is defined as the processes, code & established standards, develop checklists, etc. that need to be followed throughout the life cycle of a project.

quality control methods.

 While doing QC we follow defined processes, standards and codes that are written by QA to make
sure that the manufacturing process is following high quality and the final outcome of the job meets
 the customer’s expectations.
QC performs the end of the line while QA performs further down the line. QC aims at detecting &
correcting the NCRs while QA aims at preventing the NCRs to occur.
QA does not assure the quality of a product, rather they create and ensures the processes are being
followed properly. QC does not control the quality of the product, rather they measure the quality of the
manufactured products in the process and in the final. QC  results can be utilized to correct/modify
QA processes that can be successfully implemented in new projects.
QA and QC are both parts of the Quality management system and these are the powerful techniques

 that can be used to ensure that the manufactured parts are as per quality requirements and meet

क्यूए बनाम क्यूसी
गुणवत्ता नियंत्रण और गुणवत्ता आश्वासन के बीच अंतर: -
गुणवत्ता आश्वासन / गुणवत्ता नियंत्रण
प्रक्रिया जो आश्वासन देती है कि गुणवत्ता अनुरोध प्राप्त किए जाएंगे। क्यूसी एक प्रक्रिया है जो गुणवत्ता अनुरोध को पूरा करती है।
दोष को रोकें। दोषों को पहचानना और सुधारना।
गुणवत्ता के प्रबंधन की तकनीक। गुणवत्ता को सत्यापित करने की विधि।
निरीक्षण नहीं करता है निरीक्षण करें प्रदर्शन करें।
क्यूए और क्यूसी दोनों क्यूए के लिए जिम्मेदार हैं। निरीक्षक QC के लिए जिम्मेदार हैं।
मतलब सत्यापन QC का अर्थ है सत्यापन।
एक प्रक्रिया के लिए योजना का मतलब है। क्यूसी मतलब नियोजित प्रक्रिया को करने के लिए कार्रवाई।
यह सुनिश्चित करता है कि QC सही काम कर रहा है। क्यूसी सुनिश्चित करता है कि परिणाम उम्मीद के मुताबिक हैं।
ग्राहकों की आवश्यकताओं को पूरा करने के लिए मानकों और कोड को परिभाषित करता है। क्यूसी सुनिश्चित करता है कि विनिर्माण के दौरान मानकों का पालन किया जाता है।
QA पूर्ण उत्पाद जीवन चक्र के लिए जिम्मेदार है। क्यूसी आइटम परीक्षण जीवन चक्र के लिए जिम्मेदार है।
क्या गुणवत्ता आश्वासन गुणवत्ता नियंत्रण की आवश्यकता को दूर कर सकता है?
हमें क्यूसी की आवश्यकता क्यों है?"
यह विचार किसी भी शरीर के दिमाग में आ सकता है-
यदि हमने सभी परिभाषित कोड और मानकों को सही और पूरी तरह से लागू किया है तो हमें क्यूसी करने की आवश्यकता क्यों है?
लेकिन क्यूए किए जाने के बाद तथ्य यह है कि क्यूसी आवश्यक है।
Processes QA ’करने के बाद, इसे प्रक्रियाओं, कोड और स्थापित मानकों, चेकलिस्ट विकसित करने आदि के रूप में परिभाषित किया जाता है, जिन्हें किसी परियोजना के जीवन चक्र के दौरान पालन करने की आवश्यकता होती है।

क्यूसी करते समय हम परिभाषित प्रक्रियाओं, मानकों और कोडों का पालन करते हैं जो क्यूए द्वारा लिखित हैं कि विनिर्माण प्रक्रिया उच्च गुणवत्ता का पालन कर रही है और नौकरी का अंतिम परिणाम ग्राहक की अपेक्षाओं को पूरा करता है।
क्यूए लाइन के अंत में प्रदर्शन करता है जबकि क्यूए लाइन के नीचे प्रदर्शन करता है। क्यूसी का उद्देश्य एनसीआर का पता लगाना और उसे सही करना है जबकि क्यूए का उद्देश्य एनसीआर को होने से रोकना है।
क्यूए किसी उत्पाद की गुणवत्ता का आश्वासन नहीं देता है, बल्कि वे प्रक्रियाओं को बनाते हैं और सुनिश्चित करते हैं कि प्रक्रियाओं का ठीक से पालन किया जा रहा है। क्यूसी उत्पाद की गुणवत्ता को नियंत्रित नहीं करता है, बल्कि वे प्रक्रिया में और अंतिम में निर्मित उत्पादों की गुणवत्ता को मापते हैं। क्यूए प्रक्रियाओं का उपयोग क्यूए प्रक्रियाओं को सही / संशोधित करने के लिए किया जा सकता है जिन्हें नई परियोजनाओं में सफलतापूर्वक लागू किया जा सकता है।

क्यूए और क्यूसी दोनों गुणवत्ता प्रबंधन प्रणाली का हिस्सा हैं और ये शक्तिशाली तकनीकें हैं जिनका उपयोग यह सुनिश्चित करने के लिए किया जा सकता है कि निर्मित भाग गुणवत्ता की आवश्यकताओं के अनुसार हों और ग्राहक की अपेक्षाओं को पूरा करें।

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